Even geduld aub...

17 september 2016 - Addis Abeba, Ethiopië

Iedereen bedankt voor zijn/haar berichtjes! Wij vinden het ontzettend leuk dat iedereen zo met ons  mee leeft!

Eigenlijk kunnen we na 2,5 week opmaken dat we een valse start hebben. Op dit moment dat wij dit schrijven zitten wij in de hal van het consolata van de katholieke kerk te wachten totdat Jonas, de chauf van Gambo, met een spaanse uroloog, naar hier, Addis Abeba, rijdt en ons mee terug neemt naar Gambo.

Wij zijn uit voorzichtigheid een weekje naar Addis gegaan, want Ethiopië is in de war. Oromia en Amhara en Tigrai zijn verdeeld en de overheid, etc,etc,etc, het is niet de eerste keer dat een dergelijk verhaal Nederland bereikt. Misschien heeft u wel gelezen dat een Nederlandse kwekerij in Bahir Dar, 1000 km ten noordwesten van Addis, in vlammen op is gegaan en dat er een redelijk negatief reisadvies is om naar Ethiopië te gaan. Zo waren er in de omgeving van Gambo ook mogelijk protesten voorspeld rondom de jaarwisseling en dus kozen wij eieren voor ons geld; wij hebben een weekje in Addis rondgebracht. Het gedoe is met name in het noorden, maar wij zullen alles goed in de gaten houden!

Ethiopië heeft een andere kalender dan ons. Zij leven nu in 2009 en een jaar telt 13 maanden; 12 maanden van 30 dagen en de laatste maand telt de resterende dagen. Vorig weekend was het dus nieuwjaar en alles is rustig gebleven. Graag waren wij eerder naar Gambo terug gekeerd, maar de ziekenhuis auto blijft tot op vandaag op zich wachten.

Graag gaan wij terug naar Gambo, want het is er werkelijk prachtig! Het ligt letterlijk aan een afro-alpine woud, waardoor beekjes, watervallen en bavianen zich vermaken. Wij hebben met Roddy en Andrea een prachtige wandeling gemaakt! De bevolking is vriendelijk, wij zijn al meerdere keren uitgenodigd voor koffie en thee ceremonies en wij voelen ons gewenst en bijna noodzakelijk. Wij hebben een huisje achter een dikke muur en bewaking, op loopafstand is het ziekenhuis en het platvorm van de missie waar wij drie maaltijden per dag kunnen nuttigen en onze was laten doen. Het werk is leuk! Elize kan zich nuttig maken in de apotheek en op de afdelingen, Werner is na het fijne inwerken van Roddy de supervisor op de maternity ward. Alles wat iets met tropengeneeskunde te maken heeft raast voorbij, soms zelfs zo snel dat je het niet door hebt dat dit het vierde kind is in een week tijd dat geboren gaat worden voor de a terme datum of het zoveelste lethargische kind van 4 jaar van 6 kilo dat met holle ogen en een vrolijk geraamte je hoopvol aankijkt.

Helaas naar Addis dus. Maar ook hier welkom tussen de priester uit Colombia, Italië en Ethiopië. We hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om Lucy te bekijken in het 'crème de la crème' of te wel het stoffige nationaal museum van Ethiopië. Lucy is 3,2 miljoen jaar oud, 105 cm, stil, bot en een van de eerste mensen, gevonden in Ethiopië. Gisteren hebben we een nieuwe wc bril gekocht. De dag na aankomst ging Werner op het hard plastic uit China zitten en het brak! Te gek! Gisteren dus een nieuwe gehaald en ook even naar Wim's Holland House gegaan. Vegetarische pizza en een gehaktbal en Walia, of te wel Heineken bier. We ontmoeten een Nederlands stel dat ons 's avonds uitnodigde. Dus gisterenavond hebben wij nog een paar Waliatjes achterover getikt. Dit stel is met een soort militair voertuig, dat ooit bij de legerbasis van Kaddafi hoorde, al een aantal jaren de wereld aan het over reizen. We troffen ze en het was erg gezellig. Voor iedereen die interesse heeft kijk dan even op doubledutchworldsafari.com.

De rest van de week was het lezen, studeren, plannen maken, relaxen en wachten. Wachten op terug te gaan naar Gambo.

Hopelijk komt de chauf zo!

Elize en Werner

PS: een warme hand, een knuffel en een traan voor de familie Stolk

1. Marie9:
    17 september 2016
    Wow!!prachtig zit ik weer te genieten terwijl ik dit weer lees!!ik weet precies hoe jullie het zeggen en daarom lig ik ook dubbel!!als het goed is gaan jullie vandaag weer naar je honk!!2009 hihi terug in de tijd ;) echt prachtig dat jullie het zo naar je zin hebben enzoveel prachtige momenten in een relatief korte tijd beleven. Dus ik ben zo benieuwd naar alles!!!ik mis jullie nu al!!! Ps mooie foto. Heel veel knuffels.. zusje
  2. Jacqueline:
    17 september 2016
    Lieve kinderen,goed om zo'n bericht te lezen. Goede reis terug en tot dan!
  3. Jacqueline:
    17 september 2016
    Lieverds opoesticker zit in Brazilië heb jullie verhaal weer gelezen heel fijn om te horen dat j het goed gaat dat stelt me gerust lieverds
  4. Els Veen:
    18 september 2016
    Leuk Werner dat je dit nu samen met Elize kunt meemaken. Je weet het, welzijn en blijven geïnteresseerd in jullie ervaringen en avonturen! Kwamen net weer leuke foto's uit Oeganda tegen.... Sterkte en take care!! Veel plezier en groeten Herman en Els
  5. Dinand:
    20 september 2016
    Hoi Elize en Werner. Hopelijk dat jullie weer op je stek zijn. Goed om de verhalen te lezen en sterkte met al het goed dat jullie nog gaan doen. Groeten, ook namens mijn vrouw!
  6. Jcbeijk:
    22 september 2016
    Geweldig wat jullie weer allemaal meemaken. Iedere keer lezen wij de
    Verhalen met veel plezier en kijken weer uit naar de volgende berichten.
    Jullie tuin ziet er goed uit.Sterkte en groetjes, Jan en Marianne