Waar vind je tijd die je kwijt bent

29 april 2019 - Nieuw Nickerie, Suriname

Lieve Rosalie,

De timmerman, meneer Henkie heeft voor jou een afrastering gemaakt op de veranda, zodat je nu lekker buiten kan draeckensteinen. En jou mama heeft bij Mous Issa een kinderstoel van Chinese makelij voor veel te veel geld gekocht, maar nu kun je wel mooi naar de hondjes en de vogeltjes kijken als je daar in zit.
Afgelopen donderdag was het alweer 1 jaar geleden dat je op de Nieuwstraat te Lisse werd geboren. Tante Moosss raakte je als eerste aan en de eerste woorden van je moeder waren ‘ dag lief poppetje!’

Als wij de foto’s terug kijken kunnen wij het haast niet geloven dat het allemaal echt is gebeurd. Eerst kwam je niet boven de draagzak uit, zelfs niet met een kussentje onder je billen, en nu cross je op een kinderstoel op de fiets van mama door Suriname. Je lacht, wijst hondjes aan, en zegt, lees, schreeuwt, dan ‘ DIEEEE’. En hierbij ben je dan continu met je voetjes aan het trappelen.

Als wij de foto’s terug kijken dan denken wij ‘ ow jah dat truitje was leuk of die poezenmaillot’ maar je bent al vele maten verder. En zo gaat het ook met je speelgoed. Geen mobiel meer, of muziekkonijn, maar nu zelf zittend of staand alles in jou speelgoeddoos doen en er weer uit halen. En uitdagen tot spelen; samen rollen we dan met blikjes die je uit een keukenkastje hebt gehaald of met een lege waterfles waarvan je de losse dop vanaf kan draaien.

In september begon je zelf te draaien en nu loop je met 1 hand rondom de tafel. Geen wiegje meer, maar anti muskieten slaaptent. Je slaapt zowaar vrijwel weer door in de koelte van de airco. En god zij dank ben je op twee dagen na je eerste levensjaar niet ziek geweest.
Nog steeds krijg je 4 keer borstvoeding, maar je eet van alles, zelfs zelfstandig bananenchips.

Afgelopen donderdag hebben wij jouw verjaardag gevierd, het huis was versierd met slingers en ballonnen. Van je papa en mama kreeg je een vormenstoofje en een tuimelringpiramide (een topwoord voor galgje) en je dook  daar gretig op. Net zoals de taart die je moeder had gebakken. Onder het toeziend oog van je opa’s en oma’s pakte je de cadeautjes uit. Ook het uitpakken van de  cadeaus van tante Mooss en van tante Marie en oom Adriaan van Links werden via de whats app video gedeeld.
En jouw flapjesboek van onze lieve Feyenoord buren is nog steeds een grote favoriet.

Papa en mama vonden alle felicitaties van al de familie en vrienden ook heel lief!

En op jouw verjaardag avond zijn we lekker bij de Concorde uit eten geweest. Ook daar ben je ‘ onze vriendin’ net zoals bij je papa op zijn werk.

Een dag na jouw verjaardag zijn we naar het zwembad geweest; in jouw baby-zit-zwemband hebben we heerlijk gedraeckt!!! Dat gaan we zeker vaker doen!

Waar vind je tijd die je kwijt bent?

Beide begin 30
Verkleedt als een nette jongen
Twee levens geleefd
Een leven net begonnen

Schoonheid gezien
En het lelijke in mensen
Zwart geweest en wit
Gegrossierd in grijstinten
Op zoek naar antwoorden
Terwijl wij niet moeten willen begrijpen
En wij weten dat wij dat weten
Dat is lastig met elkaar te rijmen

Niet is meer als voorheen
Vroeger is een fabricatie
Er is alleen maar nu
Morgen bestaat niet

Waar vind je tijd die je kwijt bent.
In de Indische Oceaan van Afrika gelegen en van Friesland naar nieuw Nijkerk. Wij hopen dat wij jou elke dag mogen zien lachen. En dat wij met elkaar nog heel erg veel mensen dat ook mogen geven.
Ook hier in Suriname gaan de meeste kindjes niet naar de Middelbare School en is de economische Situatie in het rood gebrandmerkt met de grote C en zal jij veilig tussen ons in lopen!

Nogmaals van harte gefeliciteerd!

Jouw papa en mama

PS: deel van de tekst is van Faberyayo

1. Michèle Overdevest:
    29 april 2019
    Heerlijk om te lezen dat jullie zo van elkaar genieten en de kleine het zo goed doet! Nog van harte gefeliciteerd met haar 1e verjaardag. Baby-af. Dat is toch wel even een dingetje... ;-)
  2. Melinda:
    29 april 2019
    Wat een mooie verhaal:-) Rosalie alweer een jaar..nog maar een jaar en nu al zo'n geschiedenis met elkaar, zoveel mooie herinneringen. Er gaan er nog vele komen. Blijf genieten van elkaar!! Veel liefs, dikke knuffel
  3. Aad en Thea:
    29 april 2019
    Hallo Werner en Elize wat een leuk verhaal en Rosalie heeft een hele leuke verjaardag gehad heb ik gelezen .En met jullie gaat het ook goed super lieve gr uit Lisse.
  4. Jacqueline Klinkenberg:
    29 april 2019
    Wat een mooi stuk. Wat heeft Rosalie het goed bij jullie lieverds.
  5. Oma sticker !!!!:
    30 april 2019
    Wat een fijn verhaal ,dat jullie ,,Rosalie haar verjaardag zo fijn gevierd hebben .WEhebben wel de taart met EENKAARSJE gemist wehouden het tegoed??Nou lieverds geniet van elkaar en van die kleine lieverd GR xxxxx
  6. Cora broere.:
    7 mei 2019
    hallo allemaal wat doen jullie toch een hoop mooi werk daar ik ben der zelf ook 6 keer geweest hoop gezien en bij de armekindertjes geweest en kleeren gebracht.
    en de indiane geweest.
    tot kijk en geniet er nog van. groetjes mevr broere. uit leimuiden.
  7. Jcbeijk:
    18 mei 2019
    Fam.Beijk:
    18 mei 2018
    Ik zie dat ons laatste bericht niet is aangekomen, sorry!!Alle verhalen gelezen,wat ge-
    nieten jullie. Tuin op nr.13 ziet er weer prima uit. Heel veel lieve groetjes,
    J en M
  8. Lisette Rosken:
    22 mei 2019
    Prachtig om de verhalen te lezen!!