Hakuna Matata

5 december 2016 - Jambiani, Tanzania

Het is hier fantastisch! De zee, de verschillende kleuren van de zee, het leven in de zee, de verfrissende zoute zeewind, het strand, het rif, het etc... Het is Lekker op Zanzibar!!

De reis heen ging echter heel wat minder voorspoedig. Van Addis Abeba vlogen we naar Nairobi. In eerste instantie zouden we zondagochtend al op het witte zand te vinden zijn, dank zij de noodtoestand heeft Kenya Airlines het aantal vluchten drastisch veranderd en kwamen we zondagochtend iets voor twaalf uur aan op Nairobi. Daar mochten we twaalf uur wachten. Tot de vervolgvlucht.

Volledig daar op ingesteld verbleven wij daar en verheugden wij erop om Elize haar ouders te verassen bij de aankomst/transfer hal. Maar op het moment van aankomen, kwam er maar niemand. Wat bleek, ze stonden in Mombasa!

Om een heel erg frustrerend verhaal kort te maken, de service en de informatievoorziening waren rampzalig. Niemand wist wat. Van Tesse moesten we vernemen dat onze vlucht naar Zanzibar verlaat werd naar 02.40 uur en dat Elize haar ouders dus mogelijk die niet eens konden halen.

De reden van alle vertraging was een klein vliegtuig dat op de enkele start en ladingsbaan moest worden geruimd. Het personeel deed aardig, maar wist niks. Dus ze konden ons ook niet helpen. "Gelukkig" waren wij niet de enige gedupeerden op het vliegveld. Minstens 1000 mensen moesten wachten totdat er iets werd omgeroepen.

Klaas en Jaqueline kwamen uiteindelijk om 02.15 uur aan. Gaar tot de max! En wij waren ook niet meer echt fit na 14 uur in deze vissenkom.

Uiteindelijk kwamen we er zelf achter dat er een vliegtuig klaar stond voor de reizigers naar Zanzibar om 06.30 uur. We wachtte in een bijna lege bus. Klopt dit?

We reden naar het vliegtuig. We gingen zelfs het vliegtuig in!

Na 30 minuten moesten er nog papieren worden geleverd. Na nog eens 30 minuten werd er omgeroepen dat er een technisch probleem is. Na nog eens 45 minuten was er iemand klaar met schroevendraaier en konden we gaan. Het was toen bijna 09.00 uur in de ochtend.

Nou ja. Gelukkig kwamen de koffers aan en gelukkig hebben we een topweek gehad!

Dit is allang weer verleden tijd en wij maken ons geen zorgen. Net is er wel een hele grote donkere man met zijn hele grote donkere voeten op ons speciaal aangeschafte afrikaanse stekkerblok gaan staan en heeft het kapot getrokken.

Dus wij typen nu snel verder. Voordat de vermoeide oude laptop in eens uitvalt.

Zanzibar!

Wat mooi! Eigenlijk kunnen we het niet eens beschrijven hoe mooi het echt is! Alles is hier gewoon lekker! Ondanks de man met de grote donkere voeten is de bevolking op Zanzibar erg aardig! Elke dag liggen wij in het warme!!! zeewater! De getijden zijn hier goed aanwezig en om de 4 uur ligt de bodem bloot en staart het rif naar de blauwe lucht. Dan kun je in de kleine poeltjes nog een paar visjes zien en heremietkreeftjes en mooie schelpen. Weer vier uur later is de strandbar weer een eiland in de zee en kun je heerlijk zwemmen in het warme water! Wat verder op kun je snorkelen en prachtige vissen zien.

Wij hebben de week hier doorgebracht met veel niks doen en veel genieten! Wij hebben een boottochtje gemaakt op een lokale uitgeholde boom met een enkel zeil gemaakt. De tocht ging langs Jambiani, de plaats waar we dicht bij zitten, en ging toen richting het riff waar we een uurtje hebben gesnorkeld en blauwe/gele/gestreepte vissen, zeesterren, heremietkreeftjes, etc zagen. Prachtig!

Ook hebben we een tochtje gemaakt om met dolfijnen te zwemmen. De dolfijnen hebben we gezien, maar ze hadden geen zin om met ons te zwemmen.

Maar laten wij stoppen met typen! En de beelden voor zichzelf spreken!

Vati Klaas en Mutti Jaqueline bedankt dat jullie er waren! Wij vonden het super! Het was eigenlijk alweer veel te kort!

Wij wensen jullie en al onze vrienden en familie een heel fijn, gezond en gelukkig Sinterklaasfeest toe! En hopelijk kunnen we nog wat plaatsen rond de kerst!

Vanavond naar Ethiopie terug!

Bedankt Zanzibar!

Elize en Werner

1. René:
    5 december 2016
    Fijn dat jullie genoten hebben van Zanzibar, mocht ook wel na alles wat jullie hebben meegemaakt.

Gr René
  2. Marie9:
    5 december 2016
    Oooo heeerlijkkk gewoon in 1 woord geweldig!! Hopelijk hebben jullie de cd ontvangen kunnen jullie een beetje mindsette voor kerst ;) nog even 3 maanden werken. Weer heel veel succes allerliefste!!♡♡♡ altijd in onze gedachten !! We laten de pannentjes gourmet staan hoor voor jullie
  3. Nicoline:
    5 december 2016
    Hi lieve luitjes, wat super dat jullie het zo lekker hebben gehad op Zanzibar! Prachtige foto's en geweldig verhaal weer. Alsof we er een beetje bij waren! Goede terugreis gewenst en veel succes weer in Ethiopië! Veel liefs en dikke kus van ons!
  4. Hanneke:
    5 december 2016
    Wat een heerlijk verhaal weer, super om te lezen. Fijn dat jullie het zo naar je zin hebt gehad met elkaar. Hopelijk een vlottere terugreis en werk ze weer in Ethiopië. Veel liefs van de Hengsdijkjes.
  5. Jitze en Saskia:
    7 december 2016
    Rare jongens die dolfijnen. Fijn dat jullie ah genieten zijn! Grtz. Saskia en Jitze
  6. Oma sticker:
    10 december 2016
    hallo lieverds Fijn dat jullie het zo leuk hebben gehad. jammer dat zo.n week weerzo snel voorbij is Maar je kan er weer op terug kijken .En nu weer vol goede moet aan het werk mooie foto,s mutie in zee ,prachtig tot de volgende keer lieve groeten van oma stickerxxxxx
  7. Jcbeijk:
    23 december 2016
    Wij wensen jullie Fijne Feestdagen en alle goeds en een gezond 2017!!
    Veel sterkte in de komende twee maanden!!
    Hartelijke groeten, Jan en Marianne